Bøker & Innspillinger

Etter at jeg var ferdig med min doktorgrad ved Norges musikkhøgskole har jeg fortsatt å skrive. Min biografi om komponisten Christian Sinding kom ut på Solum forlag i 2005. NORSK REKLAMESANG 1844-1940 kom ut på Norsk musikkforlag i 2017. Og høsten 2020 kommer: LIVET PÅ GRINI FANGELEIR UNDER KRIGEN, Kampen for tilværelsen i Norges største fangeleir. Kagge Forlag

Min første plateinnspilling gjorde jeg for det norske plateselskapet Talent tidlig på 1980-tallet. Etter det har det blitt nærmere 40 innspillinger for forskjellige plateselskaper, utenlandske og norske. De fleste av disse innspillingene finnes på Spotify og andre digitale plattformer. Her er noen covere. For komplett liste se nederst på siden.

Sammen med mine medmusikanter i Gutta på skauen har jeg spilt inn syv CD-er, alle ligger tilgjengelig på digitale plattformer:

  • PØBER OG POETER
    (FAjo music NO22C1923, 2019
  • SANGER FRA GRINI
    (Krokskog KS 1005, 2016 Gutta på skauen)
    Sanger fra Grini fangeleir – 1941-45
  • ALLEGRETTO SPIRITOSO
    (Simax Classics 1327, 2015 Liv Glaser)
    Sanger fra Die Schöne Mullerin – Schubert
  • REVYKRIGEN – USENSURERT  
    (Krokskog 1004, 2015, Gutta på skauen) 
    Sensurerte og usensurerte sanger fra de norske revyscenene
    under den 2. verdenskrig.     
  • BYE-PATRIOTER
    (Krokskog 1003, 2014, Gutta på skauen)
    «Det gjøres med inderlighet og respekt for en mann de har 
    hatt gleden av å møte, bli kjent med og arbeide sammen med. 
    Det merkes på CDen. Det er ekte og nært … 
    Det er lekent, lekkert, lyriskt og mykt.» 
    RINGERIKES BLAD
  • ILLEGALE SANGER 1940-45
    (Krokskog 1002, 2012, Gutta på skauen)
    «Et viktig bidrag til vår okkupasjonshistorie … jeg kan huske 
    jeg som guttunge var inponertover Otto Nielsens ironiske «Det
    har vi» som lovpriste det gode liv på Grini: «Hvis en gestapist    
    får et skudd og dør har vi nyheten to dager før.» Nå er jeg
    enda mer imponert.» VÅRT LAND
  • VINTERLYS 
    (Krokskog 1001, 2010, Gutta på skauen) 
    “Det er lett å bli glad i denne plata…
    Vinterlys er en plate som smiler sitt litt skjeve 
    smil mens tekoppen sakte tømmes … 
    Dette er plata du kan ta frem og kose deg med i 
    en tid av året da fjorden sover og puster skodde 
    mot landets hud og hvermansen småhutrende 
    drømmer seg langt vekk fra slapsete bygater.” 
    SMAALENENE.NO
    En herlig klassisk skolert stemme, men med 
    veldig mye melankoli … utrolig vakker klang… 
    Kanskje var det slik Erik Bye drømte at han kunne 
    sunget den selv. Kjempeflott spilt og fin produksjon… 
    Et vakkert verk og en vakker framføring. Lekkert… 
    Og dette er musikk for folk flest, ikke bare for 
    sære musikanter. Dette er mer for familien min,
    det er folkelig … For alle over tretti.” 
    MUSIKK·KULTUR
  • GEIRR TVEITT SONGS 
    (Simax 1233, 2008, Hjelset) 
    “RECORDING OF THE MONTH” 
    “This is one of the finest song discs in a long time. I wouldn’t be surprised if it finds its way into my Discs of the Year. (Göran Forsling / MusicWeb)
    Briljant fra en av Norges mest markante komponister på 1900-tallet” TERNINGKAST 6 (Aftenposten)
    “Denne CD’en består rett og slett av nydelig musikk … praktfult gjort!” (Kulturspeilet)
    “Vollestad og Hjelset er dyktige fortolkere som kler denne musikken og formatet … en finstilt og stemningsfull plate” TERNINGKAST 5 (VG)
  • TIL SKOGS  
    (Grappa 4267, 2007, Gutta på skauen)   
    Det er både rikt og myldrende liv i denne skogen. Det er enkelt og storfelt på samme tid. Godt at det finnes folk som holder slike tradisjoner levende. Til Skogs er en skikkelig go’bit av en plate 7 av 8 stjerner (www.groove.no)
  • ReHumaniZing 
    (Aurora, 2007, Helge Iberg) 
    Tankevekkende. Vakkert! (På sporet – P2)
    Erotisk lyd. Honnør til romansesangeren Per Vollestad som  
    gir seg ut i det modernistiske. (DN)
  • SINDING SONGS VOL. 3 
    (Simax 1196, 2004, Hjelset)
    Vollestad eksellerer i ulike uttrykksmåter og viser nok en gang sin styrke som en av våre fremste sangere. (Fedrelandsvennen)
    Det er bare å bøye seg i støvet… En trilogi som både er banebrytende, viktig og ikke minst utsøkt å lytte til. (Smaalendene)   
  • STYGGE PIKER 
    (Grappa 4200, 2004)    
  • SINDING SONGS VOL. 2 
    (Simax 1195, 2002, Hjelset) 
    Et banebrytende arbeid (P2)
    Strålende av Vollestad (Kulturspeilet)
  • ELLINGS MENN 
    (Lynor, 2002, Svein Olav Blindheim)   
  • FOSSEGRIMEN
    (Simax 1207, 2002, 10 Halvorsen, Mikkelsen)
  • PERSEO E ANDROMEDA 
    (Ricordi, 2001, Salvatore Sciarrino)  
    Opera liveinnspilling fra La Scala 
  • HALVVEIS  
    (Curling Legs 2000, Helge Iberg)    
    Med stort scenisk potensiale. Per Vollestads sang er uttrykksfull. (Aftenposten)
    Eit mesterverk i ord og tonar! (Dag og Tid)
  • SINDING SONGS VOL. 1  
    (Simax 1194, 2000, 9 Hjelset)   
    The first volum proves totally fascinating, Vollestad’s thrilling voice being ideal for the dramatic songs. 
    (Yorkshire Post UK)
    It is not too early to put this disc into consideration for next winter’s Want List, and that is precisely what I am going to do. Vollestad colors his voice to reflect the demands of both the music and the texts, and he is comfortable not only with both extremes of dynamic range but, more unusually, with all the possibilities between the extremes. As I am certain you have figured out, this is recommended with total enthusiasm. (Fanfare USA) 
  • SOLEFALL 
    (Grappa 4130, 1997, 8 Cikada, Drage)   
    En meget kultivert innspilling…du tenker at dette skulle Van Morrison ha hørt. (Dagens Næringsliv)
    Denne er såpass berusende i seg selv at den kan nytes uten alkohol. 
    (Nytt norsk Kirkeblad)
    Dette er en helstøpt, ærlig fremført åndelig skattekiste til ettertanke, lengsel og trøst. (Bergensavisen)
  • SCHUBERT: DIE SCHONE MULLERIN 
    (SIMAX 1140. 1997, 7 Liv Glaser)  
    Det er en vakker tolkning. Den kan beundres for sin skjønnhet, og den kan lyttes til med åpenhet. I så måte skaper den fornyet interesse for tonespråket og fremførelsesnyansene i lieden som kunstart. Det er i seg selv oppsiktsvekkende. 
    (Aftenposten)
    Vollestad synger gjennomgående fortreffelig. Fraseringen er som tidligere både myk og spenstig, men enda mer uttrykksfull og klanglig valørrik. 
    (VG)
  • GAGARIN 
    (Norsk komponistforening, 1996, Berge)    
  • HAYDN: DIE SCHÖPFUNG 
    (Philips 1995, 6 Franz Bruggen, 
    Orchestra of the 18th century)  
    The market place is crowded with CDs of Haydn’s Creation – but Franz Brüggen’s is the best to date. Brüggen’s soloists make an excellent team; I particularly like Per Vollestad’s warm, sonorus bass. (Classic CD UK) 
    Praktfull nyskapning. (VG)
  • SANGER FRA EN KLODE 
    (Grappa 1995, 5 Ketil Bjørnstad)    
    Vollestads stemmefylde kjenner vi fra flere sammenhenger, og han er unntaket som bekrefter regelen om at klassiske sangere sjelden lykkes med crossover til andre sjangere. (Trønderavisa)
    Varsomt og mektig. (Akershus Arbeiderblad)
  • GRIEG, SALMER 
    (Jeunesse Musicales, Brewer)  
  • GRIEG , OLAV TRYGVASSON 
    (Virgin, Ruud, Trondheim symfoniorkester)  
  • GRIEG ORKESTERSANGER 
    (Simax 3109, 1994, 4 Mikkelsen, Vilnius symphony)  
    Sensational Vollestad. Vollestad is a true baritone an an artist to his dexterous tongue tip…exceptional intellect and beautiful voice. His musicianship is complete, and magnificent in projecting emotional depth. (In Tune USA)
    Here is a perfectly beautiful record worth seeking out. Very lovely indeed. (Fanfare USA)
  • HEIMFERD, IRGENS JENSEN 
    (Simax,1994, Ruud, Trondheim symfoniorkester)    
  • MOZART: COSI FAN TUTTE 
    (Accent 1993, La petite bande, Kuijken)    
    Blinkskudd. Vollestads tolkninger er ikke bare teknisk uklanderlige, men ytterst utrykksfull i både klang og uttrykk. (VG)
    Per Vollestad lassen gesanglich kaum Wünche offen. 
    (Fonoforum, Tyskland)
  • FRA EN MUSIKERS DAGBOK  
    (NOPA 2924, 1992, Kåre Grøttum) 
  • DET ONDES PROBLEM ECT. 
    (Norsk plateproduksjon 16, 1991, Helge Iberg, Kork) 
    Musikk for både operahatere og operaelskere. (Klassekampen)
    70 elleville minutter med de merkeligste innfall i musikk og tekst! (Aftenposten)  
  • GRIEG 
    (Simax 1089, 1992, 3 Hjelset)   
    Quite possibly the most engaging new voice to come out of Scandinavia since Hakan Hagegard. I’ll say even more: he recalls a young Fischer-Dieskau in the breath of his range and his seemingly effortless vocal production. 
    (Creative Loafing USA)
    His previous recordings have elicied hosannas from the reviewers. To hear what he does with Ragnhild and Ragna is a revelation…his singing of them brought tears to my eyes. A wonderful disc. (American Record Guide USA)
  • SCHUBERT 
    (Simax 1071, 1990, 2 Hjelset) 
    Stemmeprakt i særklasse. (Bergens Tidende)
    This is a voice and a singer with a welcome individuality…a remarkably mature and rewarding achievement. Don’t overlook this inviting addition to the Schubert discography. (Gramophone UK)    
  • SCHUMANN / WOLF 
    (Simax 1051, 1988, 1 Hjelset) 
    Who is this guy and where is he hiding? Once I started to play this disc, I couldn’t stop listening to it. My favorite Heine Liederkreis is Fischer-Dieskau’s, and though Vollestad doesn’t dislodge memories of the older singer, he can be mentioned in the same breath. 
    (Fanfare USA)
    Here is a new talent to watch, one keenly supported by Hjelset’s equally fresh and pointed playing 
    (Gramophone UK)
  • EDVARD GRIEG A CAPELLA 
    (Grappa 4057, Oslo filharmoniske kor)    
  • NORGE, MITT NORGE  
    (EMI 1375532, 1991, Oslo filharmoniske kor)  
  • DEILIG ER JORDEN  
    (Grappa, Oslo Domkor)       
  • JULEFEST  
    (Arco, JNLP 2, 1986)  
  • ETTER EIN RANGEL, PROMILLE  
    (Talent TS 119, 1982)